Het logo van Assuralia

Zomer 2023: 30.000 reisbijstandstussenkomsten in het buitenland

assistance

Met de zomervakantie in het vooruitzicht en na enkele grijze maanden in België dromen veel Belgen ervan om er even tussenuit te zijn en de zon op te zoeken. De touroperators verwachten een druk zomerseizoen waarbij het niveau van voor de gezondheidscrisis gehaald wordt. Met het gezin, als koppel, onder vrienden of solo ... vakanties zorgen voor onvergetelijke momenten. Maar ziekte, pech of een ongeval kan een domper op de feestvreugde zetten. Met een reisverzekering kunnen reizigers in geval van nood rekenen op een schadevergoeding of bijstand. Assuralia, de federatie van verzekeringsondernemingen, raadt vakantiegangers aan om hun verzekeringen na te kijken, zodat ze met een gerust gemoed op reis kunnen vertrekken.

Belgen die op vakantie gaan met een reisverzekering achter de hand verzekeren zich van gemoedsrust bij onvoorziene gebeurtenissen. Vandaag heeft ongeveer 25% van de Belgen een reisverzekering1. Dat kan een annulatieverzekering zijn, een bijstandsverzekering die tussenkomt bij autopech of een reisbijstandsverzekering die medische en technische bijstand waarborgt. Een reisverzekering kan verschillende van deze dekkingen combineren, en ze kan tijdelijk geldig zijn – voor de duur van een bepaalde reis – of een jaar lopen. Vanaf twee of meer reizen per jaar kan een jaarcontract overigens voordeliger uitvallen dan een formule die men voor één specifieke reis afsluit. Elke consument kan, naargelang zijn behoeften, vrij de verschillende aanbiedingen vergelijken van de twaalf verzekeraars die in deze tak op de Belgische markt actief zijn. 

1. Technische bijstand, medische bijstand en repatriëringen pieken in het zomerseizoen

Van technische bijstand voor een voertuig bij pech of een ongeval tot medische bijstand in het buitenland gevolgd door een repatriëring bij gezondheidsproblemen, bijstandsdiensten hebben het bijzonder druk in de zomer. 
Vakantiegangers die een bestemming buiten onze landsgrenzen opzoeken, kunnen op hun bijstandsverzekering rekenen. Vorige zomer waren er in de maanden juli en augustus telkens gemiddeld meer dan 9.500 tussenkomsten die ervoor zorgden dat onfortuinlijke reizigers ofwel hun reis konden voortzetten, ofwel in alle veiligheid naar huis konden terugkeren zonder een extra kostenpost op hun vakantiebudget2
Of ze nu met de auto of het vliegtuig reizen, vakantiegangers kunnen een bijstandsformule afsluiten om zich te verzekeren van medische bijstand in het buitenland. Die komt tussen in hun medische kosten en hospitalisatiekosten, en organiseert en betaalt de repatriëring bij ziekte of na een ongeval op hun vakantieoord. Tijdens het hele jaar 2023 boden bijstandsverzekeraars op deze manier hulp in zo’n 3.500 medische dossiers per maand. In de zomermaanden klom dit cijfer op tot meer dan 5.000 tussenkomsten per maand. 
In het zomerseizoen kregen en behandelden de oproepcentrales van de verzekeringsondernemingen meer dan 200.000 oproepen per maand, wat neerkomt op gemiddeld 6.450 oproepen per dag. Bijstandspolissen voorzien ook in een dienst ‘sanitaire repatriëring’ wanneer die vanuit medisch oogpunt nodig blijkt. Alleen al in juli en augustus 2023 organiseerden de bijstandsverzekeraars respectievelijk 550 en 400 medische repatriëringen. 
In de formules met voertuigbijstand is ook de repatriëring van het voertuig en de inzittenden inbegrepen. Nog steeds tijdens de zomerperiode van 2023 konden maandelijks bijna 2.400 verzekerde voertuigen deze bijstand genieten. De bijstandsdiensten hebben trouwens ook de rest van het jaar hun handen vol. Zo werden er in 2023 in België maandelijks 42.000 tot 57.000 autobestuurders geholpen, waarbij naast de zomerpiek ook een piek in het winterseizoen te ontwaren valt.

2. Andere nuttige verzekeringen op reis

Naast specifieke reis- of vakantieverzekeringen zijn er een aantal verzekeringen die het hele jaar dekking bieden en die ook tussenkomen tijdens vakanties, zowel in België als in het buitenland.

De familiale verzekering, de hospitalisatieverzekering, de woningverzekering (bij huur van een vakantiehuisje), de autoverzekering  en de rechtsbijstandsverzekering kunnen ook op reis waardevol blijken.

Al biedt de bijstandscentrales van de ziekenfondsen, Mutas, eveneens medische bijstand, het accent ligt daar vooral op dringende medische hulp en op het slachtoffer zelf. De diensten die een reisbijstandsverzekeraar biedt, zijn heel wat uitgebreider. Ze omvatten reisbijstandsdiensten (verlies van bagage, vervroegde terugkeer bij de hospitalisatie van een familielid …), bijstand voor de andere verzekerde reisgezellen en – optioneel – technische bijstand voor het voertuig.
Vóór de vakantie kunnen verschillende onvoorziene gebeurtenissen het vertrek onmogelijk maken. Wie een annulatieverzekering heeft, kan de reis annuleren en een terugbetaling krijgen van de kosten die bij de reservatie werden gemaakt wanneer het reizen wordt verhinderd door gebeurtenissen als ziekte, een ongeval, schrapping van het verlof door de werkgever, een echtscheiding of overgangsexamens.

3. Enkele voorbeelden van verleende bijstand in het jaar 2023

Hieronder volgen enkele illustrerende voorbeelden van medische en technische reisbijstandsdossiers. Het spreekt vanzelf dat een (al dan niet ernstig) probleem op elk moment kan optreden wanneer men zich in het buitenland bevindt. Kleine zorgen die reizigers in nabije vakantieoorden treffen komen overigens het vaakst voor en kunnen evenzeer voor heel wat ongemak zorgen. De bijstandsverlener staat in ieder geval paraat om hulp te bieden.

Een voertuigbrand in Apulië 

Een gezin van vier personen dat met de auto naar het Zuid-Italiaanse Apulië was gereisd, had de pech hun voertuig met brandschade terug te vinden, zodat zij niet naar België konden terugrijden. Na een telefoontje aan de bijstandsverzekeraar konden de gezinsleden met het vliegtuig naar België worden gerepatrieerd. Ook werden hun kosten vergoed voor de taxi naar de luchthaven en, bij hun aankomst in België, voor het traject tot aan hun woonplaats. Wat het door brand beschadigde voertuig betreft: dat werd naar een plaatselijke opslagplaats gesleept om vervolgens – na overleg met de verzekeraar – ter plaatse te worden verkocht, gezien de staat waarin het verkeerde. De totale tussenkomst van de verzekeraar bedroeg € 1.136, zonder rekening te houden met de verrichte administratieve formaliteiten.

De repatriëring per vliegtuig van een verzekerde en zijn motor
Een jonge motorrijder die toerde in de Alpen kreeg er een verkeersongeval. Hij moest worden gereanimeerd en werd op de spoeddienst in Grenoble opgenomen. De bijstandsverzekeraar, die gecontacteerd werd door de vader van het slachtoffer, deed het nodige om de man naar zijn zoon te laten reizen door tussen te komen in de vervoerskosten en de kosten voor het verblijf ter plaatse (volgens de voorwaarden in de polis). De verzekeraar betaalde ook de medische kosten en organiseerde de medische evacuatie van het gewonde slachtoffer per vliegtuig en ziekenwagen, aangezien de jongeman door zijn fysieke toestand niet met zijn initiële vervoermiddel, zijn motor, naar België kon terugreizen. Enkele dagen later werd ook de motor gerepatrieerd. Kortom: de motortoerist kon op zijn verzekeraar rekenen om alle details in verband met zijn repatriëring en die van zijn motor in orde te brengen. De totale kostprijs voor de verzekeraar bedroeg € 8.907.

Een hospitalisatie op een dienst intensieve zorg in Mexico 

Een Belgische toerist op vakantie aan de Mexicaanse stranden belandde door een ernstige ziekte die zich tijdens zijn verblijf manifesteerde in het plaatselijke ziekenhuis op de dienst intensieve zorg, waar hij 24 dagen moest blijven. Zodra zijn toestand stabiel was, organiseerde de bijstandsverzekeraar zijn medische repatriëring met een hiervoor toegerust vliegtuig, evenals de transfer per ziekenwagen naar de dienst intensieve zorg van een Belgisch ziekenhuis. Ook kreeg zijn reisgezel de toestemming om hem tijdens zijn repatriëring per vliegtuig te vergezellen. Deze toerist kon niet alleen op de hulp en organisatorische ondersteuning van zijn verzekeraar rekenen, maar ontliep ook een factuur van een slordige € 750.000 – het totale bedrag dat de verzekeraar in dit dossier heeft uitgegeven.   

1Ipsos-enquête van april 2023.
2Assuralia-enquête van mei 2024 bij verzekeraars die samen 98% van de premie-inkomsten vertegenwoordigen.

ass-nl
ass-nl-2
ass-nl-3
ass-nl-4

Blijf op de hoogte

Je ontvangt dan exclusieve artikels die je op de hoogte houden van de actualiteit in de verzekeringsector.

Inschrijven