Tussen vrees en kansen: gedeelde bekommernissen van de sociale partners over AI in de verzekeringssector
We merken het allemaal: AI heeft steeds meer invloed op het dagelijkse leven, ook op het werk: ze brengt vrees en kansen mee. Daarom organiseerden de sociale partners uit de sector op 3 december in de kantoren van Digitalcity.Brussels de "AI Insurance Day 2024” een studiedag gewijd aan AI en de impact ervan. Meer dan honderd deelnemers uit de verzekeringsondernemingen, werkgevers en vakbondsafgevaardigden, waren aanwezig.
Een toch wel opmerkelijk initiatief dat in niet veel sectoren navolging vindt. Het doel was om bewustzijn te creëren over de uitdagingen, kansen, en beperkingen van kunstmatige intelligentie (AI). AI wordt immers onmisbaar maar Europa loopt op een aantal vlakken achter. De impact van AI op werkgelegenheid is onvoorspelbaar. We hebben geen glazen bol. Wat echter onomstootbaar vaststaat is dat AI zeker een invloed zal hebben op bepaalde taken en de manier waarop ze worden uitgevoerd.
Sommige beroepen zullen allicht verdwijnen, aan de andere kant zal AI nieuwe profielen en behoeften creëren voor bedrijven, zoals data scientists, data engineers en prompt engineers. Het is belangrijk om te benadrukken dat AI, zoals het momenteel bestaat, geen wondermiddel is. Zonder menselijke ervaring kan AI nutteloos of zelfs schadelijk zijn. Daarom is het in ieders belang om stap voor stap te leren hoe we AI kunnen gebruiken, nieuwsgierig te blijven en tegelijkertijd gezond verstand en kritisch denken te behouden, net zoals we dat deden bij eerdere technologische evoluties, zoals Google.
Tot slot is het cruciaal om te investeren in de vaardigheden van iedereen via doorlopende opleiding (lifelong learning) en ondersteuning, met name via verandermanagement (change management).
Met deze studiedag blijven de sociale partners sensibiliseren over de uitdagingen rond AI. Iedereen is het erover eens dat het noodzakelijk is werknemers zo goed mogelijk te ondersteunen in hun omgang met deze nieuwe werkmiddelen die weliswaar erg krachtig zijn, maar ook hun zwakheden en beperkingen hebben. Vanuit verschillende oogpunten vereist AI een doordachte strategie en een voortdurende investering in de ontwikkeling van de vaardigheden van werknemers, zodat die het gevoel hebben mee te zijn, en gewapend met een kritische geest. Innovatie zou het vertrouwen van de werknemers moeten winnen. Hun leven zal er uiteindelijk eenvoudiger door moeten worden.
Het volledige programma, het communiqué van de sociale partners net als de presentaties van de studiedag vind je via deze link.