Het logo van Assuralia

Top trends 2024 in de verzekeringssector volgens Capgemini

cap

Verzekeringsondernemingen die consequent focussen op de klant, een sterke digitale capaciteit inzetten en innovatie als prioriteit hanteren, zullen het best voorbereid zijn om de uitdagingen van 2024 het hoofd te bieden. Dat is de slotconclusie van het rapport ‘Insurance Top Trends 2024’, dat Capgemini’s Research Institute op 15 januari heeft gepubliceerd over de belangrijkste trends die het in 2024 in de verzekeringssector verwacht. Het rapport belicht de keuzes en prioriteiten die de verzekeringsondernemingen het meest zullen opleveren in het licht van de verwachte macro-economische evoluties.

Volgens Capgemini zullen verzekeraars dit jaar focussen op initiatieven die hun verzekeringstechnische winstgevendheid verbeteren, die duurzaamheid en inclusiviteit bevorderen en die volop generatieve artificiële intelligentie benutten om operationele uitmuntendheid en klantgerichtheid te boosten. Worden hierbij als bepalende succesfactoren genoemd: een betere klantenervaring, snelle productinnovatie, toenemende opportuniteiten voor up- en cross-selling en het identificeren van nieuwe inkomstenbronnen.

De grootste prioriteit voor de verzekeraars in 2024 is een grotere nauwkeurigheid en meer efficiëntie in het kader van hun verzekeringsactiviteiten dankzij betere data en doorgedreven analyses. Om hun werking en de klantenervaring op een hoger plan te tillen, zullen de verzekeraars onder meer voorspellende analyses, smart devices, generatieve artificiële intelligentie, cloudtechnologie en low-code/no-code platformen inschakelen.

Schadeverzekeraars zullen vooral hun bekommernissen rond onverzekerbaarheid aanpakken door hun risicoanalyses te verfijnen en hun acceptatie- en tariferingstechnieken te herkalibreren. Om hun risicomodellen te verbeteren en nieuwe innovatiemogelijkheden te verkennen zullen zij ook experimenteren met technologieën als ‘digital twins’ (virtuele representaties van producten en processen om bijvoorbeeld te verwachten prestaties of gedrag in te schatten). Met name in het segment ‘mobiliteit’ evolueren deze verzekeraars van productontwikkelaars naar co-designers in een mobiliteitsecosysteem, met oplossingen die beter afgestemd zijn op de evoluerende mobiliteitsbehoeften. Denk bijvoorbeeld aan de shift in de steden naar meer multimodaal vervoer, micro-mobiliteit en gedeelde voertuigen.

Levensverzekeraars zullen in het licht van de vergrijzing en van de grootste vermogensoverdracht tussen generaties in de geschiedenis op zoek gaan naar verzekeringsproducten en diensten gericht op ‘een goede oude dag’. Die kunnen variëren van hulp bij vermogens- of vastgoedplanning tot een wellnessaanbod, als ze maar meerwaarde bieden. Verder zullen deze verzekeraars van de digitale transformatie gebruikmaken om hun processen voor de afwikkeling van hun claims te optimaliseren en hun relatie met de begunstigden te verbeteren. Ook zullen zij vaker API-technologie inschakelen als ‘brug’ tussen oude en moderne systemen om de risico’s inherent aan de oude systemen te beperken en de klantenervaring te verbeteren.

De belichte trends vallen binnen drie essentiële aandachtsgebieden: klantgerichtheid, bedrijfsbeheer en wat Capgemini ‘intelligent industry’ noemt: een nieuw tijdperk van digitale transformatie gekenmerkt door een toenemende concentratie van producten, software, data en diensten. Het rapport biedt overigens niet alleen strategische inzichten, maar geeft ook voorbeelden van op winstgevende groei en toekomstbestendigheid toegespitste tactische ‘use cases’ bij verzekeringsondernemingen.

Op de website van Capgemini zijn naast het volledige rapport ook een visuele samenvatting en slideshows over specifiek de levensverzekeringen en de schadeverzekeringen te raadplegen. 

Blijf op de hoogte

Je ontvangt dan exclusieve artikels die je op de hoogte houden van de actualiteit in de verzekeringsector.

Inschrijven