Klare Taal in verzekeringen bij Insert
Op basis van het strategisch plan van Assuralia heeft de Commissie Communicatie besloten om acties te ondernemen ter bevordering van duidelijke communicatie met verzekerden en rechthebbenden, onder het initiatief genaamd "Klare Taal". Dit sectorbrede initiatief streeft ernaar om heldere communicatie als een instrument te gebruiken voor verzekeringsondernemingen om hun relaties met cliënten te versterken, te verbeteren en uit te breiden, met als bijkomend doel een positieve invloed te hebben op het imago van de sector en het vertrouwen van de politiek te vergroten.
In de verzekeringssector, die vaak als complex wordt ervaren, zijn begrijpelijke teksten van groot belang. Een gebrek aan duidelijkheid leidt tot geschillen, klachten bij ombudsdiensten en consumentenorganisaties en zelfs juridische procedures. De Ombudsman van de Verzekeringen heeft in 2021 al een reeks aanbevelingen gedaan met betrekking tot Klare Taal. Het verstrekken van heldere informatie en communicatie, en het beschikbaar blijven op cruciale momenten, zijn van essentieel belang om het vertrouwen in de verzekeringssector verder te versterken.
Insert biedt dit najaar dan ook een door de FSMA erkende opleiding (4 bijscholingspunten) “Klare Taal” aan met als doelstelling :
- Verbeteren van begrijpbare communicatie
- Efficiëntie in communicatie
- Verhogen van de klanttevredenheid
Om die doelstellingen te realiseren biedt Insert de volgende concrete mogelijkheden aan:
De opleiding “Train the trainer - Klare Taal in verzekeringen” richt zich op het aanleren van vaardigheden om teksten over verzekeringen begrijpelijk te maken door middel van heldere en duidelijke taal. De opleiding is bedoeld voor trainers van ondernemingen en biedt hen een gestructureerde gids om zelfverzekerd en effectief opleidingen te geven over helder taalgebruik aan personen in contact met het publiek, verantwoordelijken voor distributie en het verkoopnetwerk binnen hun onderneming. Daarnaast krijgen de deelnemers tips mee hoe ze de standaard syllabus kunnen overbrengen naar de medewerkers binnen hun ondernemingen.
Wanneer een trainer deelneemt aan de opleiding “Train the Trainer - Klare Taal in Verzekeringen”, dan is er de mogelijkheid om de syllabus “Klare Taal in Verzekeringen” aan te schaffen. Deze syllabus kan worden aangepast aan de huisstijl van de verzekeringsonderneming en aangevuld met voorbeelden uit de praktijk. De combinatie van de opleiding en de syllabus stelt de trainer in staat om interne trainingen “Klare Taal in Verzekeringen” te verzorgen.
- De opleiding “Klare Taal in verzekeringen” richt zich op het aanleren van vaardigheden om teksten over verzekeringen begrijpelijk te maken door middel van heldere en duidelijke taal. De opleiding is bedoeld voor een breed scala aan professionals binnen de verzekeringssector die één op andere manier belast zijn met communicatie ten aanzien van klanten. We denken hierbij in de eerste plaats aan alle personen in contact met het publiek en de verantwoordelijken voor de distributie maar ook financieel adviseurs, risicomanagers, schadebehandelaars, arbeidsdeskundigen, accountmanagers, productontwikkelaars, marketeers, fraudecoördinatoren, compliance-officers en verantwoordelijken voor externe communicatie.
Alle informatie (data, inschrijvingen, prijs) vind je op de website van Insert - Klare Taal.