Het logo van Assuralia

In een wereld vol verandering staat ook de digitalisatie binnen de 2e pijler niet stil

Digita

Digitalisering is het modewoord van de 21e eeuw, en nog meer sinds het uitbreken van de coronapandemie. Ook in de tweede pijler zijn er reeds heel wat ontwikkelingen op dit vlak geweest: zo ontvangen verzekeraars vandaag al bepaalde info van aangeslotenen zoals overlijdens, adreswijzigingen, … automatisch via Sigedis. En ook in de nabije toekomst zal verder ingezet worden op verdere automatisering van processen en gegevensuitwisseling met de overheid. In 2024 werden hiervoor alvast een aantal nieuwigheden gelanceerd of voorbereid: een overzicht.

VAPZ-calculator

Begin 2024 ging de ‘push’ (dit is een rechtstreekse eenwegscommunicatie van Sigedis naar de pensioeninstellingen) VAPZ-calculator in productie. Op deze manier bezorgt Sigedis de pensioeninstellingen rechtstreeks relevante info uit het KSZ-netwerk, namelijk het niet-geherwaardeerd inkomen van 3 jaar terug en het statuut van de zelfstandige (hoofdberoep, bijberoep, …), die de pensioeninstellingen kan helpen om de maximale VAPZ-bijdrage voor de aangesloten zelfstandige te berekenen.

Indien in de toekomst ook nog de info omtrent het startend of gevestigd zijn van een zelfstandige kan verkregen worden (wat vandaag nog niet mogelijk is), zou een verdere automatisering mogelijk zijn waarbij Sigedis zelf de maximale VAPZ-bijdrage berekent en deze informatie ‘pusht’ richting de pensioeninstelling.

Monitoring systeem

Een andere nieuwigheid in het kader van digitalisatie is een nieuwe monitoringtool van Sigedis waarmee pensioendossiers gescreend worden om onder andere na te gaan of deze eventueel “vergeten” pensioenrechten (dit zijn dossiers waarbij normaliter om een reden een uitbetaling had kunnen plaatsvinden, maar dit mogelijk niet gebeurd is) bevatten waarop Sigedis deze aangeslotenen hierover dan informeert via een brief.

De tool beperkt zich echter niet tot het controleren van de vergeten pensioenrechten. Het biedt de pensioeninstellingen, maar ook de controle-instanties zoals de FSMA, de mogelijkheid om na te gaan of pensioendossiers volledig en correct zijn. Het systeem moet zorgen voor een verdere optimalisatie van pensioendossiers via een automatische rapporteringswijze die moet leiden tot correcte en volledige pensioendossiers.

Aanvraag uitbetaling via MyPension

De transparantiewet van 2022 heeft als doelstelling om de aangeslotene te voorzien van duidelijke en begrijpbare informatie, en dit het liefst zo veel mogelijk via digitale weg, namelijk via mypension.be. Er wordt daarom voorzien in een versterking van de rol van mypension.be en Sigedis.

Een specifiek voorbeeld hiervan is de verplichting dat vanaf 2025 het voor de aangeslotene mogelijk moet zijn om via mypension.be de uitbetaling van het aanvullend pensioen aan te vragen, waarbij Sigedis ervoor moet zorgen dat deze informatie tot bij de betrokken pensioeninstelling geraakt, die de aanvraag zal moeten beoordelen en effectief uitbetalen. Deze online aanvraag zet ook in op zoveel mogelijk automatisch info door te geven aan de pensioeninstelling: zo is het voor de aangeslotene immers mogelijk om het rekeningnummer waarop het aanvullend pensioen gestort moet worden tijdens het invullen van de aanvraag mee te geven.

En verder…?

Via de informatie die de pensioeninstellingen via digitale wijze aan Sigedis zullen bezorgen (aansluitingsdocument, transparantieverslag, …) zal mypension.be in de toekomst nog verder versterkt worden opdat de aangeslotene een duidelijk beeld krijgt van zijn pensioenplan en zijn pensioenrechten.

Ook omgekeerd zijn nog wat mogelijkheden om de verdere automatisering te ondersteunen. Denk hierbij onder meer aan het gevestigd of startend zijn van een zelfstandige ter verdere verbetering van de VAPZ-calculator, of bijvoorbeeld aan het pushen door Sigedis van het concrete percentage van de ZIV- en solidariteitsinhouding dat de pensioeninstelling op de 2e pijler-prestaties zou moeten toepassen.

Conclusie

De digitalisering en automatisering van de tweede pijler is een intens proces, maar de efficiëntie die het oplevert zou zowel de pensioeninstelling als de aangeslotene ten goede moeten komen. Dit is een doelstelling die ook Assuralia ondersteunt: verder inzetten op een goeie informatie-uitwisseling tussen alle betrokken partijen zodat de aangeslotene verder digitaal profiteert.

Blijf op de hoogte

Je ontvangt dan exclusieve artikels die je op de hoogte houden van de actualiteit in de verzekeringsector.

Inschrijven