Het logo van Assuralia

Een individuele hospitalisatieverzekering aangaan: hoe verloopt het?

(Laten) Informeren

Een individuele hospitalisatieverzekering kan je aangaan via verschillende kanalen:

  • een verzekeringsmakelaar die meerdere producten aanbiedt van meerdere verzekeringsondernemingen
  • een verzekeringsagent die uitsluitend werkt voor één onderneming, vaak een “bankverzekeraar”
  • Direct, dus zonder tussenpersoon. Dat kan tegenwoordig via internet, via de telefoon, …

Wanneer je een hospitalisatieverzekering kiest, moet je aandachtig te werk gaan. Let goed op de dekkingsvoorwaarden die in het contract opgenomen zijn. Kijk naar uitsluitingen, franchise, dienstverlening, … kortom je moet een verzekering op meer criteria beoordelen dan alleen op de prijs.

Informeer je dus goed.

Onderschrijven van het contract – doorgeven van de medische gegevens

Wanneer je een geschikte hospitalisatieverzekering gevonden hebt, moet het contract worden gesloten.

De verzekeraar zal je vragen naar je gezondheidstoestand. In de praktijk gebeurt dat aan de hand van een vragenlijst die je moet invullen.

Daarnaast mag de verzekeraar je vragen om een of meerdere medische onderzoeken te ondergaan, zoals een bloedafname of een elektrocardiogram.

Deze gegevens zijn nodig omdat er risico’s met betrekking tot je gezondheid gedekt worden. De verzekeraar moet dan weten wat het risico is.

Je vindt op deze website ook meer informatie over de medische vragenlijst en de bescherming van je medische gegevens bij de verzekeraar.

Wachttijd

Wanneer je een hospitalisatieverzekering aangaat, kan de verzekeraar een wachttijd instellen, maar dat doet die niet altijd. Een wachttermijn betekent dat je enige tijd – afhankelijk van het contract – nog niet verzekerd bent.

Blijf op de hoogte

Je ontvangt dan exclusieve artikels die je op de hoogte houden van de actualiteit in de verzekeringsector.

Inschrijven