Checklist: Aanrijding
Hoe reageer je alert na een aanrijding? Hier vind je 10 tips om te zorgen voor zekerheid en voor een goede schaderegeling.
1. Zorg eerst voor veiligheid
Zijn er gewonden die hulp nodig hebben? Bel dan het noodnummer 112 of gebruik de praatpaal en help de gewonden als je daartoe bekwaam bent. Van zodra er gewonden zijn, moet je de politie erbij halen om een PV op te maken.
Trek je fluohesje aan en plaats je gevarendriehoek indien nodig. Is het gebeurd op een snelweg? Ga dan achter de vangrail staan.
Is er alleen blikschade en geen discussie, neem dan foto’s van de situatie en de voertuigen met hun nummerplaat en verplaats de voertuigen als het kan naar een plaats waar zij het verkeer niet hinderen en waar je in alle veiligheid de verdere formaliteiten kan afhandelen.
2. Zoek getuigen
Soms is een aanrijding ingewikkeld. Dan zullen politie en verzekeraars graag steunen op de verklaringen van eventuele getuigen. Vraag dus hun naam en adres terwijl zij er nog bij zijn. Van zodra er gewonden zijn, moet je de politie erbij halen om een PV op te maken.
Je kan die gegevens ook ingeven met de app (zie punt 3).
3. Gebruik ALTIJD de app of het aanrijdingsformulier
Download de app Crashform in Google Play of Apple Store. Vul vaste gegevens van te voren in of scan de eventuele QR code op uw groene kaart. Overloop de aan te kruisen vakjes over de omstandigheden en onderteken de aangifte samen. Wie het (papieren) aanrijdingsformulier gebruikt, bezorgt het blad aan zijn verzekeraar. Het aangeven van de feiten houdt geen erkenning van aansprakelijkheid in, maar de aangifte is voor jou en voor je verzekeraar een belangrijk middel om de schade snel geregeld te krijgen.
Meer weten over de app Crashform?
4. Neem foto’s
Wie de app Crashform gebruikt kan onmiddellijk foto’s opladen: bij voorbeeld van de situatie na het ongeval, van de nummerplaten en van de zichtbare schade. Denk eraan om ook de verkeersborden en -tekens die relevant zijn te fotograferen. Wie het (papieren) formulier gebruikt kan foto’s meesturen.
5. Doe een beroep op jouw bijstandverlener
De meeste bestuurders genieten bijstand bij ongeval en/of als hun voertuig het laat afweten: die hulp gaat van het wegslepen van voertuigen tot pechverhelping. Noteer van tevoren het telefoonnummer van die bijstandverlener en vermeld hem bij de praatpaal of de politiediensten.
Lees meer over bijstand in de brochure over de reisverzekering (pagina’s bijstand aan personen/voertuigen).
6. Stuur de (papieren) aangifte in
Wie de app Crashform gebruikt doet aangifte in real time. Wie een (papieren) formulier heeft ingevuld, meldt de schade zo snel mogelijk . Een overeenkomst onder verzekeraars zorgt ervoor dat, als jij aangereden bent, jouw verzekeraar de schaderegeling meestal zelf in handen neemt en de schade achteraf van de (aansprakelijke) tegenpartij terugkrijgt. Wanneer die overeenkomst niet van toepassing is (bijvoorbeeld als het om een buitenlands voertuig gaat), begeleidt hij je in het verdere verloop van de vergoeding.
7. Weet waar je terecht kan met je eigen schade
Het ziekenfonds vangt verzorgingskosten volgens de wettelijke barema’s op. Naast de verplichte autoverzekering kan je nog op andere privé-verzekeringen rekenen na een aanrijding. Dat komt zeker van pas als je zelf schuld treft. Is er een gewonde? De arbeidsongevallenverzekering zorgt voor wie op weg was naar of van het werk, of beroepshalve onderweg was. Hospitalisatie- en ongevallenverzekeringen zoals de bestuurderspolis komen tussen bij letsels.
Voor materiële schade aan voertuigen komt de “omnium” verzekering tussen zoals het contract het voorziet. Goed als je daar tijdig aan hebt gedacht!
Lees meer over autoverzekeringen in onze brochure en over arbeidsongevallen op www.fedris.be.
8. Ken je rechten ?
Als slachtoffer van schade die een ander je toebrengt kies je zelf wat je met de schadevergoeding doet.
“Omnium” verzekeringen kunnen specifieke regels inhouden, bijvoorbeeld voorzien in een vervangwagen als de herstelling in een werkplaats gebeurt die je verzekeraar erkend heeft.
De rechtsbijstandverzekering helpt om je rechten te laten gelden of te verdedigen tegenover anderen (bijvoorbeeld bij discussie over schuld) of als je strafrechtelijk vervolgd wordt. Met een minnelijke schikking als het kan, maar ook als je een advocaat naar keuze neemt indien de omstandigheden een rechtszaak noodzakelijk maken.
Lees meer over de rechtsbijstandverzekering in onze brochure.
9. Een klacht?
Verzekeringsondernemingen hebben interne diensten waar klanten en slachtoffers terechtkunnen met vragen en klachten (lees er je polis of de site van de verzekeraar op na). Indien dit nog nodig zou blijken, staat ook de Ombudsman van de verzekeringen ter beschikking, die nagaat of verzekeraars hun verplichtingen correct nakomen.
De klachtendienst vind je hier.
10. Bijzondere omstandigheden
Specifieke regelingen helpen bij ongevallen in het buitenland of met buitenlanders. Er bestaan ook oplossingen voor de slachtoffers van ongevallen met onverzekerde of onbekend gebleven voertuigen. Je verzekeraar kan je uitleggen hoe dat werkt, zodat je je indien gewenst kan beschermen met extra eigen verzekeringen.