Het logo van Assuralia

Assuralia trekt nieuw jasje aan

Het adieu aan de Square de Meeus, de verhuis naar het Phoenix-gebouw, een nieuw logo, een nieuwe huisstijl en totaal nieuwe website: spannende tijden voor de Assuralia-familie!

Desk

Al meer dan 100 jaar is Assuralia de stem van de verzekeringssector in België. De beroepsvereniging van verzekeringsondernemingen verenigt vandaag nagenoeg alle Belgische en buitenlandse verzekeringsondernemingen die op de Belgische markt actief zijn. Haar negentig leden vertegenwoordigen immers 99% van het incasso in schade- en levensverzekeringen in België. Met meer aan een eeuw aan ervaring is Assuralia vandaag meer dan ooit dé stem van de verzekeringssector in België. Een sector die in al die tijd enorm evolueerde en ook in de toekomst zal blijven evolueren.

Samen met de sector zal ook Assuralia in de toekomst blijven innoveren en evolueren. En dus steken we onze beroepsvereniging bij het begin van dit najaar in een volledig nieuw jasje. Zo namen we op 15 september met een lach en een traan definitief afscheid van ons iconische gebouw aan de Square de Meeus in de Europese wijk om te verhuizen naar het Phoenix-gebouw (link toevoegen naar promofilmpje). Begin deze week zetten we onze make-over verder en lanceerden we onze volledig nieuwe huisstijl die gepaard gaat met een gloednieuw logo. Ook onze website onderging een volledige gedaantewisseling. Op één portaal vinden voortaan zowel de consument als de professional al het verzekeringsnieuws.

Nieuw gebouw

Sinds 18 september heet Assuralia iedereen welkom in het Phoenix gebouw, gelegen in de Koning Albert II-laan, 1210 Brussel. De derde verdieping wordt er met haar 1.687 m² meer dan zomaar een nieuwe werkplek. Het is een nieuwe thuis, gelegen in het hart van de samenleving en in het hart van Brussel, voor zowel de medewerkers van Assuralia als de werknemers van zijn satellietorganen. Want ook de diensten van Datassur, het Fonds voor Dringende Geneeskundige hulpverlening en Syban stapten mee in de verhuiswagen. En, last but not least, neemt ook Insert, het competentie- en opleidingscentrum van Assuralia, zijn intrek in het nieuwe gebouw. Daarmee wordt een enorme schat aan kennis, knowhow, ervaring en expertise op het vlak van verzekeringen in één gebouw en op één verdieping verzameld, paraat om verder te schrijven aan het succesverhaal van de Assuralia.

Phoenix building

Een nieuw logo, een nieuwe huisstijl en een nieuw visueel concept

desk_proposition_bon

Hein Lannoy – CEO van Assuralia “Met een vernieuwde huisstijl willen we onze communicatie extra kleur geven. Met als doel het maatschappelijke belang van de verzekeringssector op een krachtige, herkenbare en laagdrempelige manier over te brengen naar alle stakeholders van de federatie.” 

​​​​​​​Een van de meest gehoorde clichés als het over huisstijl gaat is dat een merk meer is dan een logo. Welnu, bij Assuralia geloven we dat dit echt waar is. En dus werkten we een aan nieuwe huisstijl met een duidelijke persoonlijkheid, een duidelijke tone of voice en een helder verhaal en missie. Kortom, een samenhangende visuele en communicatie identiteit voor Assuralia.

Hoewel een huisstijl meer is dan alleen maar een logo, uiteindelijk blijft het een uiterst belangrijk element binnen ons nieuwe visuele verhaal. Het belangrijkste uitgangspunt van het logo-ontwerp (alleen letters) was het creëren van een evolutionaire en moderne kijk op het oude logo.

Het laten vallen van de hoofdletter “A“ was een van de eerste dingen die we deden. Een belangrijke stap naar een minder formele, meer open toon. Een bewuste keuze legt CEO Hein Lannoy uit “Hiermee willen we toegankelijkheid van de sector verhogen en de afstand tussen ​​​​​​​ verzekeringsmaterie en consument verlagen. Verzekeringen kunnen soms overkomen als serieuze kost, door de hoofdletter weg te laten willen we laagdrempeliger overkomen.”

Assuralia is als organisatie de som van verschillende elementen (leden en stakeholders). Ook dat wilden we heel graag visualiseren: een soort van celstructuur waarin alles met elkaar verbonden is, altijd in beweging en met elkaar in wisselwerking. Tegelijkertijd wilden we de rol van Assuralia als een kenniscentrum waar alle verschillende onderwerpen voortdurend groeien en veranderen in ons visueel concept naar voren brengen.

We vonden het antwoord in de natuur, waar dynamische celstructuren vaak opduiken, ook wel een Voronoi-patroon genoemd. Hein Lannoy “We visualiseren nu beter waar Assuralia als beroepsfederatie voor staat, een organisatie die geen eiland op zich is maar voortdurend interageert met haar leden, politici, opiniemakers, pers, consumenten, belangengroepen enz. Een levende entiteit dus die als kenniscentrum voortdurend groeit en zich aanpast aan de maatschappij.”

Logo

Assuralia.be: één portaal met al het verzekeringsnieuws

Nieuwe_kleedje

Een nieuw logo en een nieuwe huisstijl vroegen ook om een nieuw digitaal portaal dat informeert en sensibiliseert op maat van de doelgroepen.

We kozen er bij Assuralia voor om de website volledig terug op te bouwen vanuit de noden van consument en (verzekering)professional. De gloednieuwe “assuralia.be-site” groepeert via één portaal alle informatie over verzekeringen en sectorgerelateerde informatie en nieuwsberichten. Het betekent tegelijk het einde van de aparte consumentenwebsite abcverzekering.be.

Consumenten vinden vanaf nu nuttige en behapbare informatie per verzekeringstak ingedeeld in thema’s met bijhorende handige checklists en brochures.  Verzekeraars, tussenpersonen, studenten, journalisten, onderzoekers en iedereen die iets opzoekt over de sector kunnen terecht op de website voor jaarverslagen, sectorpublicaties, conventies, studies en cijfers en andere relevante content.  

Hein Lannoy concludeert “Met de nieuwe huisstijl en website richten we de blik op de actualiteit maar ook op morgen, want in deze wereld vol uitdagingen willen we als sector mee constructieve antwoorden bieden, met een pragmatische aanpak en voortaan ook vergezeld van een duidelijk herkenbare visuele identiteit.”

De verhuis, het nieuwe logo, de moderne huisstijl en het frisse visueel concept maken samen dat op 18 september 2023 de toekomst van morgen voor Assuralia begonnen is. Ze maken dat onze beroepsvereniging de blik op morgen kan richten. 

Hein_Lannoy

Blijf op de hoogte

Je ontvangt dan exclusieve artikels die je op de hoogte houden van de actualiteit in de verzekeringsector.

Inschrijven