Het logo van Assuralia

20 jaar BOB met Assuralia: van de Carré naar Helmut Lotti

BOB

Twintig jaar geleden, eind februari 2004, nam Assuralia voor de eerste keer actief deel aan een BOB-campagne. Samen met Vias (toen nog BIVV) en de Belgische Brouwers organiseerde de federatie van de verzekeraars toen een campagne met als thema het bezoek aan discotheken. Dat jaar trok een BOB-promotieteam langs heel wat bekende discotheken zoals de Carré en de Doudingue om er feestgangers te sensibiliseren voor de risico’s van alcohol aan het stuur. 

Twintig winters later, tijdens de afgelopen maanden december en januari, stonden de elementen feest en muziek – eerder toevallig - opnieuw centraal, met Helmut Lotti als ambassadeur van de campagne.

Bruno Didier en Peter Wiels, respectievelijk directielid en woordvoerder bij Assuralia, waren erbij toen het BOB-verhaal met de steun van de verzekeraars begon. Ze kijken ook vooruit naar de herpositionering van het merk en de nieuwe ‘always on’-aanpak. 

Hoe zijn de BOB-campagnes begonnen en was Assuralia er al van bij het begin bij? 

P.W.: De eerste BOB-campagne dateert van 1995 en was een initiatief van de groep Arnoldus (Belgische Brouwers) en het BIVV (het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid, ondertussen omgedoopt tot VIAS). Assuralia werd in de winter van 2003-2004 een volwaardige partner, maar was zijdelings van bij het begin al betrokken als lid van het BIVV-beheerscomité. 

B.D.: De verzekeraars hebben vorige eeuw duurzame preventie-initiatieven op de kaart gezet die vandaag nog steeds relevant zijn, zoals ANPI en ANPAT (intussen Prevent). Onze sector gaf ook mee vorm aan Via Secura (daarna BIVV) en de autoverzekeraars betaalden er een belangrijke financiële bijdrage aan. Zij vonden dat daar wat meer zichtbaarheid tegenover mocht staan en zo ontstond het idee om de BOB-campagne te sponsoren. 

Hoe evolueerden vorm en inhoud in de loop der jaren

P.W.: Toen Assuralia in de campagne stapte, hebben we meteen ingezet op meer BOB-evenementen, ook buiten de eindejaarsperiode. In de vroege jaren lag het accent vooral op feesten en uitgaan in discotheken (‘BOB & the Gang’). Dan kwam er een fase waarin het bedanken van BOB meer aandacht kreeg, en gedurende enkele jaren werd ‘bobben’ zelfs een werkwoord. 

B.D.: Al mag je in ons land tot 0,5 promille alcohol in je bloed hebben als je rijdt, het verhoogde risico op ongevallen is er dan al. Daarom leggen we samen met alle BOB-partners steeds meer de nadruk op verantwoordelijkheid nemen en alternatieven zoeken, zoals openbaar vervoer, taxi’s en alcoholvrije drankjes. 

Waarin schuilt de kracht van het merk BOB? 

P.W.: Een goed gekozen naam, veel herhaling van de boodschap en een goed samenspel met de politie. Tijdens een brainstormsessie in 1995 tussen iemand van de Brouwers en iemand van het BIVV viel ineens de vlot klinkende naam Bob. Dat bleek achteraf een voltreffer. Grappig: de bedenkers stapten later in het huwelijksbootje. 

B.D.: De campagne kwam er ook op een moment dat de geesten er rijp voor waren. Het besef groeide dat verkeersveiligheid meer is dan niet te snel rijden, en dat alcohol achter het stuur een ernstig probleem was. In die periode werd ook de vereniging Ouders van Verongelukte Kinderen opgericht. Het idee om een chauffeur die niet drinkt te feliciteren, gaf een positieve draai aan de campagnes. Ook voor de politie trouwens, die sleutelhangers mag uitdelen aan wie nuchter rijdt. 

P.W.: Ook de verzekeraars belonen de bestuurder die niet drinkt als hij of zij moet rijden. Veel autopolissen bevatten een ‘BOB-waarborg’, die de gelegenheidschauffeur beschermt. 

Wat brengt de toekomst voor BOB? 

P.W.: De volgende maanden waait er een nieuwe wind door de campagnes. Een studiebureau boog zich over het merk, de campagnes en de rol van de stakeholders met het oog op een herpositionering. Voortaan zullen we een ‘always on’-aanpak hanteren met acties op verschillende momenten tijdens het jaar, telkens gericht op andere doelgroepen. Ook qua governance wordt een nieuwe aanpak uitgerold. Onze CEO, Hein Lannoy, en communicatiedirecteur Barbara Van Speybroeck zijn hier nauw bij betrokken. Intussen start de verbreding van de groep van partners, te beginnen met de autokeuringscentra en de centra voor rijexamens. Mogelijk volgen binnenkort nog organisaties uit de sportwereld.

B.D.: We willen ook graag de gewesten opnieuw meer bij BOB betrekken. De gewestministers staan er in ieder geval positief tegenover. Assuralia blijft sowieso ijveren voor een brede samenwerking met alle mogelijke organisaties die begaan zijn met verkeersveiligheid om de boodschap ‘geen alcohol achter het stuur’ kracht bij te zetten.   

Blijf op de hoogte

Je ontvangt dan exclusieve artikels die je op de hoogte houden van de actualiteit in de verzekeringsector.

Inschrijven