Het logo van Assuralia

Bestrijding van verzekeringsfraude

preventie

De strijd tegen fraude begint uiteraard bij verzekeringsondernemingen zelf. 

Op de eerste plaats wordt ingezet op fraudepreventie., bijvoorbeeld door een waarschuwing te zetten op verzekeringsdocumenten

Fraudedetectie is ook uiterst belangrijk. Om de impact op correcte verzekerden zo klein mogelijk te maken is het belangrijk de juiste dossiers te selecteren die een nader onderzoek waard zijn. Dit gebeurt door een samenspel van technologie en menselijke inschatting.

Fraudeonderzoek gebeurt door specialisten, die meestal vergunde private onderzoekers zijn. Respect voor de rechten van de betrokkenen is hierbij van het grootste belang. Toch is fraudebestrijding niet enkel de verantwoordelijkheid van deze specialisten, maar van alle medewerkers van een verzekeringsonderneming.

Wat is de rol van Assuralia?

Assuralia levert een actieve bijdrage bij de bestrijding van verzekeringsfraude: 

1. Verzamelen en delen van informatie in het kader van de strijd tegen fraude

Op initiatief van de commissie Fraudebestrijding van Assuralia werd in 2021 de schadedatabank opgericht, die tot doel heeft de (georganiseerde) fraude in autoverzekeringen te bestrijden. Deze databank wordt beheerd door de VZW Alfa Belgium. 

Het RSR-bestand bevat de speciale risico's voor de BOAR-verzekeringen (Brand, Ongevallen en Allerlei Risico's, autoverzekeringen inbegrepen). Een speciaal risico is bijvoorbeeld de klant die zich niet gedraagt volgens het ‘voorzichtig en redelijk persoon principe’, bv. door het niet betalen van zijn premies of door te frauderen bij een schade-aangifte. Het RSR-bestand is een belangrijk element in de strijd tegen verzekeringsfraude.

2. Sensibilisering 

Waar mogelijk sensibiliseert Assuralia binnen en ook buiten de verzekeringssector De kernboodschap is dat het ontoelaatbaar is dat eerlijke en integere verzekerden meer moeten betalen door verzekerden met minder goede bedoelingen die verzekeringsfraude plegen. 

3. Studie, analyse en coördinatie

Assuralia verzamelt gegevens en zorgt er zo voor dat de leden op de hoogte blijven van evoluties en trends in de verzekeringsfraude, om deze nieuwe fenomenen effectief te kunnen bestrijden. Ook evoluties in het bestrijden van fraude (tools en technologie) worden met de verzekeringsondernemingen gedeeld. Deze samenwerking moet zorgen voor een doeltreffender beleid tegen de georganiseerde fraude, die de hele sector raakt.

4. Opleiding

Door Insert, het opleidingscentrum van Assuralia, werd bijvoorbeeld een opleiding “Bestrijding van Verzekeringsfraude” uitgewerkt voor medewerkers van verzekeringsondernemingen. 

5. Samenwerking met de overheid 

Assuralia is het aanspreekpunt van de overheid voor materies die met verzekeringsfraude te maken hebben en streeft naar een goede publiek-private samenwerking op dit vlak.  

Blijf op de hoogte

Je ontvangt dan exclusieve artikels die je op de hoogte houden van de actualiteit in de verzekeringsector.

Inschrijven