De verzekeraars bedanken BOB met nul op

Assuralia bedankt alle bestuurders met “nul op” die deze zomer na een EK-avondje voetbal, een leuke barbecue of een hip festival, hun familie of vrienden veilig thuis brengen.

Te veel bestuurders menen nog altijd dat ze gerust een paar glaasjes kunnen drinken alvorens ze met de auto de weg op gaan. Een echte BOB drinkt echter geen druppel alcohol. Om verstandige, nuchtere chauffeurs te bevestigen in hun goed gedrag luidt de campagneslogan deze zomer ‘Nul op? Bedankt, BOB!’.

Het BIVV, de Belgische Brouwers en de verzekeraars zullen de hele zomer samen met het Vlaamse en het Brusselse gewest hameren op de BOB-boodschap via baanaffiches, raamaffiches, bussen van De Lijn en de MIVB, een animatiefilmpje en terreinacties op festivals.

Naast Assuralia zetten ook verschillende autoverzekeraars hun schouders onder de campagne. Zij zullen hun communicatiekanalen inzetten om met gepersonaliseerde slogans, affiches en banners hun verzekerden extra te sensibiliseren voor ‘de grote killer’, die alcohol aan het stuur nog steeds is.

Nieuw in de BOB-campagne is de betrokkenheid van steden en gemeenten. Zij krijgen voor het eerst de kans om de campagne mee te trekken. Een 70-tal hebben reeds toegezegd en zullen uitpakken met lokale acties en BOB-affiches met de naam van hun stad of gemeente. Met die lokale toets zal BOB meer zichtbaar worden en nauwer aansluiten bij de dagelijkse leefwereld.

Ook nieuw is #ikbob, waarbij het BIVV zal proberen een e-community van echte BOBs op te zetten. Wie zich registreert op ikbob.be zal regelmatig tips en berichtjes ontvangen en kans maken op mooie prijzen.

Van voetbal tot barbecue

De volgende weken zal de campagne inspelen op de voetbalgekte rond het EK. Aan alle organisatoren van supporterhappenings met grote schermen vraagt het BIVV een BOB-animatiefilmpje te projecteren, met aandacht voor een veilige terugkeer naar huis (een BOB, een taxi, een bus, een hotel of bij vrienden logeren). Zelfs de Rode Duivels zullen in een tv-spot aandacht besteden aan een veilige thuiskomst, evenwel zonder specifieke BOB-boodschap. Naast het voetbalgebeuren zal de BOB-zomercampagne ook inzetten op het thema BBQ, waarvan de gasten meestal weinig oog hebben voor een BOB-oplossing.

De campagne voorziet ook in een stevig luik handhaving. Zo plant de politie in het weekend van 10 tot 12 juni een alcoholcontrole-marathon. De pakkans zal dan groter zijn dan ooit.

Wat met de verzekering?

Wie ooit het stuur neemt in de auto van een ander, checkt of dit voertuig omnium verzekerd is en of hij beschermd is door een waarborg die de lichamelijke schade van de bestuurder dekt. Sommige verzekeraars beschikken over een specifieke waarborg voor BOB-situaties.

Of je nu voetbalfan, BBQ-liefhebber of festivalganger bent, te weinig landgenoten beseffen de risico’s van rijden onder invloed. Wie met een glas te veel op een ongeval veroorzaakt, riskeert niet alleen een zware straf en de ellende die lichamelijke letsels te weeg brengen. Ook op verzekeringsvlak kunnen de gevolgen niet min zijn. Meer info hierover op de consumentenwebsite ABCverzekering.be.